Porady

Nie daj się przeziębieniu

Nie daj się przeziębieniu

W okresie jesiennym, kiedy słońca jest coraz mniej, a temperatura spada, często łapiemy infekcje i liczne przeziębienia. Układ odpornościowy w tym czasie postawiony jest w stan gotowości i wykonuje niezwykłą pracę chroniąc nasze ciało przed chorobotwórczymi mikroorganizmami.  Choroba może uderzyć w każdym momencie, ale istnieje kilka sposobów na to by wzmocnić swój układ odpornościowy.

Układ odpornościowy jest skomplikowanym systemem, na który wpływ wiele czynników. Aby mógł spełniać swoją rolę, wymaga równowagi i harmonii. Stąd pierwszym krokiem jest wybór zdrowego stylu życia.

Przestrzeganie ogólnych zasad dotyczących zdrowego stylu życia jest najlepszym sposobem, na to, aby naturalnie utrzymać silny i zdrowy układ odpornościowy. Każda część naszego ciała, w tym układ odpornościowy, działa lepiej, gdy jest chroniony przed atakami ze środowiska i wzmacniany przez zdrowy styl życia. Obejmuje on poniższe zasady:
 

Zrezygnuj z palenia papierosów

Palenie papierosów wiąże się z licznymi chorobami. Palenie ma wpływ na naszą odporność i może osłabić komórki układu odpornościowego. Przestają one reagować na sygnały, pobudzające je do pracy i wyszukiwania szkodliwych patogenów.
 

Zmień swoją dietę na bardziej bogatą w owoce i warzywa

Spożywanie lub picie zbyt dużej ilości cukru ogranicza pracę komórek układu immunologicznego atakującego bakterie. Efekt ten utrzymuje się przez co najmniej kilka godzin po spożyciu kilku słodkich napojów. Do swojej diety dodaj więcej owoców i warzyw, które są bogate w składniki odżywcze, takie jak witamina C i E oraz beta-karoten i cynk. Wybieraj szeroki wachlarz kolorowych owoców i warzyw, w tym jagody, cytrusy, kiwi, jabłka, czerwone winogrona, jarmuż, cebulę, szpinak, słodkie ziemniaki i marchew. Z innych pokarmów, na szczególną uwagę zasługuje świeży czosnek, który może pomóc w walce z wirusami i bakteriami oraz rosół.  Ten ma najlepsze działanie ochronne w przypadku wystąpienia przeziębienia czy grypy.
Nie zapomnijmy również o ziołach- kurkuma, oregano i pieprz cayenne, były używane przez bardzo długi czas, ze względu na swoje działanie przeciwzapalne. Dlatego w diecie Food Pharmacy, z naszego cateringu dietetycznej wykorzystujemy je każdego dnia.
 

Ćwicz regularnie

Regularna aktywność fizyczna wspiera nasze ciało w zwalczaniu infekcji. Osoby nie uprawiające aktywności fizycznej mają większe szansę na złapanie przeziębienia niż osoba która regularnie ćwiczy. Ćwiczenia mogą również poprawić Twoje samopoczucie i pomóc Ci lepiej spać. Staraj się wykonywać regularne, umiarkowane ćwiczenia, takie jak np. codzienny 30-minutowy spacer.
 

Ogranicz ilość spożywanego alkoholu

Alkohol zaburza reakcję układu odpornościowego w złożony sposób. Te zakłócenia mogą osłabiać zdolność organizmu do obrony przed infekcją, przyczyniać się do uszkodzenia narządów związanych i utrudniać regenerację tkanek po urazie.
 

Wysypiaj się

Brak wystarczającej ilości snu może być kluczowym powodem, dla którego twoje zdrowie ulega załamaniu. Mamy większe szanse na złapanie przeziębienia lub innej infekcji, gdy nie śpimy wystarczająco długo. Badania pokazują, że dobrze wypoczęci ludzie, mają lepiej działający układ odpornościowy, dzięki czemu mają silniejszą ochronę przed chorobą. Brak wystarczającej ilości snu może prowadzić do podwyższenia poziomu hormonu stresu. Może również prowadzić do nasilenia stanu zapalnego w naszym ciele. Ważne więc jest zapewnienie sobie wystarczającej ilości  snu, najlepiej od 7 do 9 godzin.
 

Minimalizuj ilość stresu

Stres, zwłaszcza ciągnący się przez długi czas, działa niszcząco na nasze ciało i staje się ono bardziej podatne na choroby, począwszy od przeziębienia,  po poważne choroby. Przewlekły stres naraża organizm na stały, wysoki poziom hormonów stresu, które tłumią układ odpornościowy. Dlatego tak duże znaczenie ma poszukanie odpowiadającym nam sposobom na obniżenie go.

Pamiętaj również, aby unikać kontaktu z osobami, które mają infekcje, myć często ręce oraz produkty, z których przygotowywane są posiłki.